Eleccions al Parlament de Catalunya 2024

El diumenge dia 12 de maig se celebren eleccions al Parlament de Catalunya. Amb caràcter general, poden votar totes les persones de nacionalitat espanyola, majors d’edat el dia de la votació i empadronades a Catalunya. Els ciutadans que compleixen 18 anys el dia de les eleccions, poden votar.

Per poder votar, és obligatori estar inscrit al cens electoral. El cens electoral que s'utilitza en aquestes eleccions és el tancat en data 1 de gener de 2024

També poden votar les persones amb nacionalitat espanyola que resideixen permanentment a l'estranger que han tingut a Catalunya el darrer veïnatge administratiu i que estan inscrites al cens CERA.

Local Electoral

Al nostre municipi el Local Electoral és la Sala del Centre Cívic, ubicat a la Rambla dels Països Catalans, número 2. 

El Local Electoral és totalment accessible.

Dins del local electoral, hi trobareu cinc meses, dividides en dues seccions:

La secció 1a inclou el Casc urbà, les Urbanitzacions Can Batlle, Can Ratés, La Vall i Ciutat Jardí de Sant Genís de Palafolls, la Rambla del Montnegre i el disseminat de la zona muntanya.

Aquesta secció es divideix en tres meses:

01-001-A

01-001-B

01-001-C

La secció 2a. Inclou les Urbanitzacions Can Torrent, Alta Maresma i Can Gelat, la Zona hotelera i tot el disseminat des de la Carretera Nacional II fins a la platja, i es divideix en dues meses:

01-002-A

01-002-B

Sol.licitud de vot per correu

Des de la convocatòria de les eleccions i fins al 2 de maig les persones que desitgin votar per correu ha d'enviar la sol·licitud de vot a l'Oficina del Cens Electoral.

La sol·licitud de vot per correu es pot fer:

  • Per via telemàtica, amb certificat electrònic reconegut, a través del web Correos.es
  • Presencialment, entregant personalment l'elector o electora l'imprès a qualsevol oficina de Correus. S’ha d’acreditar la identitat mitjançant:
    • El document nacional d’identitat (DNI)
    • El passaport (amb fotografia i signatura del titular)
    • El carnet de conduir (amb fotografia i la signatura de la persona titular)

             En tots tres casos, han de ser documents originals, no s'accepten fotocòpies.

En cas de desplaçar-se a l’oficina de Correus per tramitar la sol·licitud de vot de manera presencial, es pot utilitzar l’opció de demanar cita prèvia des de l'App i web de Correos.es.

Només en cas de malaltia o incapacitat, acreditades mitjançant un certificat mèdic oficial, una persona que no sigui la interessada pot cursar la sol·licitud de vot per correu, per a la qual cosa ha d’estar autoritzada per un document notarial o consular estès individualment (en aquests casos, tant el certificat mèdic com l'escriptura notarial o consular són gratuïts). 

RECORDEU: Una vegada l’Oficina del Cens Electoral admet la sol·licitud de vot, ja no es pot votar de forma presencial a la mesa. 

Jornada de la votació

La votació comença a les 9 hores del dia 12 de maig, tot i que els locals estan oberts abans perquè puguin presentar-s’hi les persones que constitueixin les meses electorals i perquè verifiquin que no hi ha problemes amb el material electoral (urnes, cabines, suports senyalitzadors, sobres, paperetes, impresos...).

La votació acaba a les 20 hores, moment en què la presidència de la mesa electoral anuncia el final de la votació. No obstant això, si queden al local electoral, o a l’accés a aquest, persones que encara no han votat, la mesa els deixarà votar, i no permetrà que ho faci ningú més.

Qui pot votar i com identificar-se

Les persones de nacionalitat espanyola, majors d’edat inscrites al cens electoral de residents a Espanya i que no estiguin privades del dret de sufragi podran votar en aquestes eleccions.

Les persones de nacionalitat espanyola inscrites al Cens Electoral de Residents Absents (CERA) i les residents temporals a l’estranger (ERTA) també poden votar, tot i que ho han de sol·licitar prèviament.

La identificació de l’elector davant de la taula es realitza mitjançant:

  • Document Nacional d’Identitat (DNI)
  • Passaport (amb fotografia)
  • Permís de conduir (amb fotografia). Vàlid també mitjançant l’aplicació miDGT.

Els documents han de ser originals i incloure fotografia. Les fotocòpies no són vàlides. 

També són vàlids si estan caducats.

Pots comprovar si estàs inscrit al Cens Electoral, mitjançant identificació digital, a la Seu electrònica de l’Instituto Nacional de Estadística, a l’apartat consulta del Censo en periodo electoral, al següent enllaç:

https://sede.ine.gob.es/ce-internet1/pages/frmPresentacion.xhtml

Formació de les Meses electorals

Els ajuntaments, sota la supervisió de les juntes electorals de zona, elegeixen els membres de les meses electorals i els seus suplents per sorteig públic entre la totalitat de les persones incloses a la llista d'electors de la mesa corresponent, que sàpiguen llegir i escriure i siguin menors de setanta anys.

S’exclouen els electors que fan 18 anys entre la data del sorteig i la data de celebració de les eleccions.

Aquest sorteig es fa entre el 13 i el 17 d'abril  i un cop celebrat es comunica als designats, que reben una notificació i un manual d’instruccions.

Els càrrecs de president o de vocal de mesa són obligatoris i el seu incompliment està castigat per la llei amb pena de presó de 3 mesos a 1 any o multa de 6 a 24 mesos.

Manuals per als membres de les Meses electorals

El QR i l’enllaç (url) de descàrrega dels Manuals per als membres de les Meses Locals són els següents:

https://eleccionsparlament.gencat.cat/ca/meses-electorals/manual-instruccions-membres-meses-electorals/index.html

                               

Per a més informació:

https://eleccionsparlament.gencat.cat/ca/inici/

 

 

 

Darrera actualització: 12.04.2024 | 10:42