L’Agència Catalana de l’Aigua no s’oposa a l’existència de la bassa de la platja, al contrari, creu que és la que ha de permetre el retorn de l’aigua al medi però els responsables municipals diuen que hi ha un percentatge d’aigua que el terreny no engoleix

Diferències entre l’Ajuntament de Santa Susanna i l’ACA sobre si tota l’aigua procedent de les obres del pas sota la via del tren es pot injectar al subsol.

L’Ajuntament de Santa Susanna i l’Agència Catalana de l’Aigua (ACA) mantenen una discrepància tècnica sobre què s’ha de fer amb la totalitat de l’aigua procedent de les obres de construcció del pas sota la via del tren. L’ACA no s’oposa a que hi hagi una bassa a la platja on vagi a parar aquesta aigua. El que no veu clar és que hi hagi un sobreeixidor que porti al mar l’excedent d’aigua.

L’Ajuntament comparteix el criteri d’abocar l’aigua a la bassa de la platja, però –d’acord amb la direcció de l’obra—argumenta que el subsol no la pot engolir tota. L’Ajuntament assegura que per evitar el risc de sifonament (l’excés d’aigua del subsol que pot acabar desestabilitzant el terreny i afectant l’estructura de l’obra) una part de l’aigua –el 25%-- ha d’anar al mar...

La diferència tècnica entre les dues institucions ha provocat que l’ACA hagi requerit a l’Ajuntament que aturi l’esgotament amb abocament no autoritzat fins que tingui el permís per portar aquesta aigua al mar. De fet, el 8 de maig de 2025 l’ACA va autoritzar l’Ajuntament a fer l’extracció d’aigua, però demanava que es reinfiltrés al subsol a través de la bassa de la platja.

L’Ajuntament recorrerà contra aquesta decisió. L’alcalde Campolier insisteix que totes les administracions van autoritzar a fer l’obra. I totes, diu l’alcalde, sabien que per fer-la calia excavar i construir a una profunditat de 3,5 metres sota el nivell freàtic de l’aigua. I per poder fer la construcció a aquesta profunditat s’ha de bombar aigua.

El pas sota la via del tren és una obra important que forma part del projecte de protecció del front litoral i servirà per eliminar tot el trànsit de la platja de les Dunes, una zona d’un gran valor mediambiental. Els vehicles només podran anar a l’aparcament que hi haurà. L’obra també servirà per tancar el pas amb barrera de l’estació de Pineda de Mar. Renfe sempre ha tingut molt interès que l’obra arribés a bon port perquè és la solució ideal a la seva desaparició.

  • Urbanisme