L’Ajuntament i l’ACA coincideixen que el retorn de l’aigua al medi s’ha de fer a través del petit estany de la platja, però discrepen sobre com actuar quan el terreny no la pot engolir i amenaça en desestabilitzar les obres.

Santa Susanna tanca el sobreeixidor que aboca al mar l’excedent d’aigua de l’obra del pas subterrani perquè el nivell de la bassa ha baixat molt.

L’Ajuntament de Santa Susanna ha aprofitat que el nivell de la bassa on va a parar l’aigua procedent de l’obra del pas subterrani ha baixat molt per desactivar el sobreeixidor que portava el líquid excedent al mar. L’atzar ha fet possible que els camins de Santa Susanna i de l’Agència Catalana de l’Aigua (ACA) s’hagin trobat en aquests moments.

Les dues institucions comparteixen del tot que el retorn al medi de l’aigua que surt de les obres del pas sota la via del tren s’ha de fer a través de la bassa que s’ha creat a la platja. En aquest punt, Ajuntament i ACA, estan totalment d’acord. On tenen les seves diferències és sobre què s’ha de fer quan el subsol queda saturat i no engoleix tot el líquid que s’hi aboca. L’ACA no és partidària –i així ho recull un requeriment de finals de juliol enviat a l’Ajuntament—que els excedents puguin anar al mar directament.   El requeriment diu que aquesta aigua no pot anar directament al mar, que Santa Susanna no té el permís per fer-ho, perquè encara s’està tramitant. En canvi, l’Ajuntament entén que per evitar el risc de sifonament (l’excés d’aigua del subsol que pot acabar desestabilitzant el terreny i afectant l’estructura de l’obra) sempre que aquesta saturació es produeixi cal alliberar una petita part de l’aigua cap al mar.

Tot i que les circumstàncies han fet possible que es puguin complir els requisits de l’ACA, l’Ajuntament recorrerà contra el contingut del requeriment. L’alcalde Campolier insisteix que totes les administracions van autoritzar l’obra. I totes, diu l’alcalde, sabien que per fer-la calia excavar i construir a una profunditat de 3,5 metres sota el nivell freàtic de l’aigua. I per poder fer la construcció a aquesta profunditat s’ha de bombar aigua.

El pas sota la via del tren és una obra important que forma part del projecte de protecció del front litoral i servirà per eliminar tot el trànsit de la platja de les Dunes, una zona d’un gran valor mediambiental. Els vehicles només podran anar a l’aparcament que hi haurà. L’obra també servirà per tancar el pas amb barrera de l’estació de Pineda de Mar. Renfe sempre ha tingut molt interès que l’obra arribés a bon port perquè és la solució ideal a la seva desaparició.